25 de març, 2008

Monestir de Sant Ponç

Si hi ha un lloc interessant de la comarca del Baix Llobregat pel seu patrimoni històric i pel seu entorn natural és l’antic monestir de Sant Ponç en el terme municipal de Cervelló però més accessible en cotxe des de Corbera de Llobregat a través de l’Amunt.
De l’antic monestir benedictí de Sant Ponç només ens ha arribar fins als nostres dies la seva espectacular església romànica del s. XI que està considerada com a un dels edificis més interessants del primer romànic de Catalunya. Aquesta església és un dels millors exemples del romànic d’estil lombard (estil arquitectònic que provenia de la regió italiana de la Lombardia).
Al seu interior encara es poden observar restes de pintures romàniques amb motius florals i és tracta d’una església amb perfet estat de conservació gràcies a les restauracions que es van fer als anys 50 i principis dels 90.
Sant Ponç és un lloc que em porta molts bons records d’infància per les excursions que feien amb mon pare fins aquest lloc (de petit, fins i tot, havia pujat al seu campanar inaccessible avui a la gent). I, a més a més, és en la església on jo em vaig casar amb la meva parella.
També és molt interessant el patrimoni natural que l’envolta: Sant Ponç està a dins de l’Espai d’Interès Natural de les Muntanyes de l’Ordal a prop de la muntanya del Pla de les Comes. I té al seu voltant exemplars d'arbres centenaris com el lledoner de la entrada a l’església, pins, alzines i -sobretot-, oliveres.
Tot plegat, aquest espai respira calma i quietud i no és d’estranyar veure gent fent tai-chi al seu voltant o a persones que abracen les seves oliveres perquè diuen que transmeten energia positiva.
Us recomano que aneu a peu des de Vallirana (veieu l’excursió núm. 1 de Rutes pel Baix). Més informació a la Viquipèdia.

Si cliqueu la foto, podeu veure un reportatge més extens del Monestir de Sant Ponç

5 comentaris:

Anònim ha dit...

El teu bog, a cada nova notícia, em sembla més i més fascinant.

Et donaria les gràcies a cada nova descoberta que ens fas... Espero que algun dia t'animis potser des d'aquí mateix a crear un grup de persones per anar fent una a una aquestes excursions! Seria divertit...

Gràcies de debó per tot el que comparteixes amb nosaltres!

elmarge ha dit...

Gràcies Glòria!
Els teus comentaris sempre m'encoratgen a continuar compartint les coses que m'apassionen... i són tantes!

Anònim ha dit...

Doncs jo tamé tinc interés en casar-me a un monestir tant encantador i que haviscut tant.
Se que el dia 5 de setembre fan portes obertes (gratuït). el que no se si tenen un horari de visites ni ham qui has de parlar si et vols casar alla. Per cert xavier, no se quants convidats caben, capacitat, i hem recomanes algun restaurant per noces que estigui bé. Can rafel no val que esta complet.

Anònim ha dit...

Doncs jo tamé tinc interés en casar-me a un monestir tant encantador i que haviscut tant.
Se que el dia 5 de setembre fan portes obertes (gratuït). el que no se si tenen un horari de visites ni ham qui has de parlar si et vols casar alla. Per cert xavier, no se quants convidats caben, capacitat, i hem recomanes algun restaurant per noces que estigui bé. Can rafel no val que esta complet.

elmarge ha dit...

Benvolgut anònim,

Si vols casar-te a Sant Ponç, has de posar-te en contacte amb el capellà de la parròquia de Cervelló (No amb el de Corbera, ja que està al terme de Cervelló). Et recomano que et busquis al capellà... i hauràs de fer una aportació per la recuperació del monestir que desgrava a hisenda. De restaurant et recomano Fontpineda (l'accés està passat la Palma de Cervelló en direcció a Corbera); fa alguns anys tenien molt bon servei.

Salutacions,