15 de març, 2008

Rutes pel Baix Llobregat (I)

Des que tenia 4 anys, mon pare ens feia caminar per la muntanya a mi i a mon germà. Em recordo de les meves primeres xiruques i de la meva primera motxilla; i em recordo de la il·lusió que em feia que els Reis Mags em portessin una cantimplora o una lot per anar d’excursió.
Aquestes excursions les fèiem per l’àmbit de les Muntanyes de l’Ordal i per les muntanyes més properes com el Montbaig, el Montpedrós o per les valls de Sant Climent de Llobregat. Les excursions quasi sempre les iniciaven des de Sant Boi, Sant Climent, Santa Coloma de Cervelló o Torrelles de Llobregat, però també ens desplaçàvem fins a Martorell o Vallirana.
Mon pare sempre ens ha inculcat el valor de la curiositat pel que tenim a prop. Amb la única ajuda del mapa “Ordal” de la Editorial Alpina (que ja no s’ha tornat a reeditar mai més) i que era la única guia o publicació que existia en aquells moments, vam caminar cada dissabte durant tota la meva infància per molts racons d’aquests espais muntanyencs del Baix Llobregat.
Amb el pas del temps, i veiem que en aquell moment no hi havia cap publicació al respecte, vaig marcar-me l’objectiu de fer una guia que recopilés en part algunes d’aquelles excursions i que permetés donar a conèixer aquests espais naturals a la població del Baix Llobregat. Sempre he cregut que la divulgació i el conèixer el que tenim a prop permet que el valorem adequadament.
Bé i gràcies a la col·laboració de l’editor de la revista gratuïta AQUÍ, vaig publicar la meva primer guia amb una distribució gratuïta de 40.000 exemplars per tota la comarca. Va ser una experiència molt grata, perquè em va obligar a fer de nou els recorreguts, a fer fotografies significatives i a fer la cartografia, i fer, fins tot, el disseny gràfic de la publicació.
Passat més de 10 anys, ara canviaria moltes coses (alguns topònims s'han aclarit) i ara existeix més bibliografia sobre rutes de senderisme al Baix Llobregat. Em va fer molta il·lusió veure que aquesta guia sortia citada com a bibliografia consultada en publicacions recents. El títol d’aquesta primera guia era “Rutes pel Baix. L’Ordal, Serra de Güell i Montbaig-Montpedrós” i el podeu descarregar aquí el format pdf.
Bones vacances de Setmana Santa i aprofiteu-les per fer senderisme pel Baix Llobregat.